Luchtverontreiniging door de scheepvaart heel wat groter dan deze door luchtvaart
Door Daniel Howden, Hoofdredacteur Buitenlands Nieuws (Vrij vertaald)
Gepubliceerd op 10 oktober 2007
Een nieuw onderzoek suggereert dat de impact van de scheepvaart op de klimaatverandering zeer ernstig werd onderschat en dat de uitstoot van gassen door de industrie die het broeikaseffect beïnvloeden, bijna het dubbele bedraagt van deze veroorzaakt door de luchtvaart.
De scheepvaart, waarvan men altijd dacht dat deze omgevingsvriendelijk was, groeit zodanig dat de hierdoor ontstane luchtvervuiling minimum 50 % hoger ligt dan aanvankelijk gedacht werd. Dit betekent dat in 2020 deze pollutie 75 % zal bedragen.
De “Internationale Maritieme Organisatie”, dit is de afdeling in het kader van de “VN”, belast met het reglementeren van de scheepvaart, heeft een werkingsgroep opgericht die nog dit jaar een verslag omtrent de maritieme luchtvervuiling moet opmaken.
Deze groep beweert dat de vorige berekening van jaarlijks 600 miljoen ton uitstoot aan CO2 ver beneden de werkelijkheid ligt.
Volgens een vertrouwelijk verslag echter van “Intertanko” (de Inter-nationale Vereniging van Onafhankelijke Eigenaars van Tankschepen) aan “IMO” wordt een meer realistische schatting van één miljard ton vooropgezet.
Ter vergelijking: de raming aan uitstoot door de luchtvaart bedraagt 650 miljoen ton per jaar.
De voorgaande gegevens van de scheepvaart waren gebaseerd op het jaar 2001, doch men moet er rekening mee houden dat het zeetransport jaarlijks gemiddeld met 4,5 % toeneemt.
Terwijl de industrie onder druk wordt gezet om de uitstoot te verminderen, werd daarentegen de scheepvaart hiervoor tot nog toe niet lastig gevallen.
Bill Box van “Intertanko” zegt dat de industrie er weet van heeft dat het traag reageert.
“Voor de scheepvaart zijn er tot op heden nog geen normen vastgelegd en daarbij is het voor de politiekers een heet hangijzer”.
In Californië heeft de “Attorney General” (de algemeen procureur) een petitie gelanceerd om de “Environmental Protection Agency” (“Instantie tegen de Milieubevuiling”) onder druk te zetten om de uitstoot van gassen door de scheepvaart in de VS-wateren aan banden te leggen.
In het Verenigd Koninkrijk staat de regering onder druk om de scheepvaart te laten meetellen bij de te nemen maatregelen om de uitstoot te verminderen.
Dit punt maakt onder andere het voorwerp uit van de “Climate Change Bill” (Programma i.v.m. de Klimaatsverandering” voor volgende maand.
En nieuwe Europese reglementeringen worden vanaf November van kracht waarbij de reders verplicht worden om in de kustvaart schonere brandstof te gebruiken wanneer hun schepen in de continentale waters varen.
“De scheepvaart is een onzichtbare industrie” beweerde de heer Box.
“Havens liggen ver van de bevolkingscentra verwijderd waardoor veel mensen in een gans jaar geen schip te zien krijgen”.
Deze industrie vervoert meer dan 90 % van de wereldhandel en gezien deze laatste steeds maar meer groeit, heeft dit voor gevolg dat de scheepsvloot ook steeds maar vermeerdert.
Heden is het zo dat het meer efficiënt is van een container per schip van Beijing naar Londen te vervoeren dan hem 100 km via de weg te transporteren.
De wereldvloot bedraagt 90.000 oceaanschepen, beweert “Oceana”.
Deze laatste is een organisatie die in de VS tegen de oceaanbevuiling strijdt en deel uitmaakt van de coalitie die de Californische petitie heeft ondertekend.
In deze petitie wordt beweerd dat de scheepsvloot een uitstoot heeft die equivalent is aan ongeveer 190 miljoen wagens, t.t.z. aan alle wagens welke in de VS rondrijden.
Michael Woods, ondervoorzitter van de “UK Environmental Law Association’s Climate Change Working Party” (het wettelijk organisme welke zich in het VK bezig houdt met de klimaatsverandering) benadrukt dat maatregelen tegen de pollutie van de scheepvaart er eerder zouden kunnen komen dan dat deze laatste het verwacht.
Hij zegt verder dat de scheepvaart zou kunnen worden ondergebracht in het “European Emissions Trading Scheme” (het Europees Plan voor Emissie).
De zich op het land bevindende luchtvervuilers zijn nu reeds streng gereglementeerd.
De scheepvaartindustrie kan de meest rendabele oplossing geven om de luchtbezoedeling drastisch te verminderen.
Sinds de zeventiger jaren lopen de koopvaardijschepen op zware bunkerolie, een nevenproduct dat bekomen wordt bij het raffineren van brandstoffen met een hoger octaangehalte.
Een insider uit de productieafdeling beschrijft dit als “de troep die halverwege vooraleer het overgaat in asfalt wordt afgetapt tijdens het productieproces”.
Het bezit daarenboven potentieel dodelijke neveneffecten zoals het vrijkomen van o.a. zwaveldioxide, koolstofdioxide, stikstofoxide en zwavelzuur.
Recente studies uitgevoerd in de VS en in Nederland tonen aan dat de verontreiniging door de scheepvaart voor de helft de oorzaak is van de aanwezigheid van zwaveldioxide in de smog die boven Los Angeles hangt. In de Nederlandse Noordzee-scheepvaartroutes die binnen de 25 mijl liggen van de kust, spuwen de schepen schadelijke stoffen uit die zich tot 1.000 mijlen ver verspreiden.
“Indien men het noodzakelijk vindt de luchtkwaliteit boven land te verbeteren, zal het een groter effect hebben van één euro uit te geven aan de zee dan dat men één euro aan land zou spenderen” aldus Pieter Hammingh van de “Nederlandse Instantie tot het Verbeteren van het Milieu”.